Leta i den här bloggen

söndag 22 maj 2011

"Flytta från den här jävla byn"

Vore väl korkat - och framförallt ganska otrendigt. Nyss hemkommen från mitt älskade Italien (kan skriva "mitt älskade" nu eftersom jag totalt har tillbringat åtta veckor, dvs ungefär motsvarande ett sommarlov i det landet). En av de saker jag gillar med Italien är det patriostiska tänket. De tycker att de själva kan bäst och det är ju det jag gillar med mitt älskade Edsbyn också. Har sagt det förr och säger det igen. Allt finns i Edsbyn.

Eftersom har skött sina åtaganden på hemmaplan klanderfritt var veckans läsning i form av en Ljusnan från torsdagen samt de heta magasinen, Elle och fördel Alfta-Edsbyn lättillgängliga på köksbordet. Under frukostläsningen anade jag en trend. Att stanna kvar är det nya "flytta från den här jävla byn". Först läser jag om Peter Waaras föreläsning om att unga vuxna flyttar till storregioner och att de flesta faktiskt inte alls flyttar tillbaka. Ganska nedslående läsning, men han ger ett konkret tips och det är att starta stolthetsarbetet hos unga i tidig ålder. Håller med honom till hundra procent. Flyttandet från lokalsamhällets unkenhet har blivit sinnebilden av "att lyckas". Egentligen rätt märkligt med tanke på att det inte är det minsta unikt. De som flyttar gör det som är mest vanligt.

Därefter läser jag Fördel ALfta Edsbyn som pryds av . Flådigt! Ett reportage handlar om Christoffer 23 år som i sommar kommer att ta över driften av Voxnabruks kanot & camping där han kommer att bevara lugnet längs ett av landets bästa paddelvatten. Läckert ... och efter en Italienvistelse - så Italien ... men här hemma. Liksom.

Månadens nummer av ELLE är smockfull av svenskt folkloremode med dala och hälsingeinslag. Chefredaktören skriver att kurbits och hambo känns "helt rätt" och modesidorna är fyllda av Nygårdsanna, svensk slöjd, Ewa i Walla och inspiration i massor från "hemma". ... Och tänka sig att Jag hann före ELLE igen. Hö hö ...


Edsbyns hembygdsförening med Christina Norgren i spetsen jobbar just nu stenhårt med att få till de tidstypiska kläderna under årets Volasda.  
Rätt igen! (Bilden har jag stulit från Johannes fb-sida. Johannes är ball eftersom han lämnade Malmö/Stockholm för Edsbyn. Vackert.) Så ni kids som stannar kvar - ni är så heta!

3 kommentarer:

  1. Krister Nilsson25 maj 2011 kl. 13:39

    Kloka tankar UM, jag letar gilla-knappen :)

    SvaraRadera
  2. Ja det var ett intressant inlägg det här... men menas det då att vi som faktiskt flyttat från byn inte alls är så hippa som vi tror?

    SvaraRadera